" F l o w e r "

Lawlylawlaww

newer post older post

Bonne Journee *Have a Nice Day* ;DD


" Sometimes I might be more frighten than the monster allergy xDD "

Find me on twitter @iamLeeyot





Ramadhan terakhir ?}
Tuesday 6 August 2013 | 11:01 | 0Comment

Assalamualaikum


Waaaaaaaaaaaa, lamaa gilaaa aku tak update. Mesti korang rindu kan kan kan? Baik angguk cepat. Disebabkan rasa bersalah yang tramat sgt kepada belog gue yang terchenta nee, aku pun hupdate lah pada pukul satu setongah pagi nee haa sensorang memandangkan esok dah nak balik kampung. Bila blik kmpung, percayalahh.. semua pasal laman sosial dilupakan. Wuu, betapa hebatnya kampunggkuu. Aku ada kau ada ?Baiklah, tanpa mlengahkan masa, meyh sikit nak ceghita.

What;s the meaning of that 'Ramadhan Terahkir'? Pahal tetiba akuu cakap pasal Ramadhan terakhir nee? Ha, nee nak ceghita nee. Actually, spanjang pemerhatian aku, ceyhh pemerhatiann. Hahaha, kay serious serious, ntahlah. Sepanjang hmpir sebulan mnjelangnya bulan ramadhan yang mulia nee, aku perasan, so many gigirl yang period dua kali termasuklah akuu. Bkan aku nak mengaibkan ke apa, tapi ini akuu mahu jadikann sbg teladan. Lagipun period nee perkara biasa. Ini adalah lumrah kehidupan kaum wanita. Jangan nak geli berover dose lah yee pak kaum adam sekalian. 

masa awal aku kena tuu, aku dah rasa agak lega cause aku kena tyme suku-II ramadhan. That's mean tak terlalu awal, tak terlalu lewat. Yee lah, kalau kena awal, insyaAllah boleh kejar ke sepuluh malam ramadhan terakhir. kejar malam Lailatu qadar yee bukan malam Lailatul qamdar! aku tak expect pun nak kena lagi. Dahlah kena tyme spuluh ramadhan terakhir pulak tuu. Sebelum tuu rmai gak buddys akuu yg kena dua kali. Akuu gelakkan aja. Adalah sikit ternganjing. last-2, hambekk kauu. termbekk kauu disituu! Cis. Tapi nak buat camnaa kan, pasrahkan ajaa.

Tapi adalah terdetik dalam hati akuu. Adakah ini RAMADHAN TERAKHIR kuu? Bilaa aku fikirr dalam-2, seriouss, rasa nak nangis tahap menggila gila! Bila terkenangkan dosa yang masihh belum ku nyahkan. Tahun nee, bnyak ilmu yang aku timba mengenai bulan ramadhan. Antaranyaa yang akuu rasa menarik :-

 Bila dgr azan maghrib, trus jamah sebiji kurma kemudian baru membaca doa berbuka puasa serta doa makan and then baruu makan selebihnyaa.

Ganjaran bersahur sama seperti ganjaran berqiamulail.

Berqiamulail, bertadarus, malakukan solat sunat dhuha.

Seseorang(muslimat) yang sudah kehabisan darah namun belum sempat mandi wajib, boleh berpuasa asalkan sudah berniat. 

Aku dah berazam, nak melakukan sebyank mana ibadat selagi aku mampu. Tapi tapi semuanya seakan terhenti bila period tyme datang menerjah! Dan entahlahh, makin bnyak akuu berazam, makin bnyak aku lalai. Hati akuu rasa, puasa yang lepas lebih bermakna drpd tahun nee. Hmm.

Aku ada terfikir mcm nee. Syurga ituu kan hanya untuk orang-orang yang tertentu. Org yang betul-betul layak. Hanya muslim yang istimewa jee pandai meraih jalan ke syurga. Tahun nee, bila akuu mula berazam, bnyak pula halangannya ditambahkan lagi dgn nafsu yang takpernah nak bkerjasama dgn akuu! Aku selalu tak dapat bersama-sama dengan mereka untuk meraih pahala.Then akuu terfikir, adakah aku bukan dri kalangan mereka yang istimewa ituu? Sungguh, akuu takut. Siapa taknak jadi dilakangan yg istimewa bukan? 

Hmm. Wahai kaum adam sekalian, korang sangat beruntung kerana dapat melakukan amal ibadat pabila bila masa sahaja tanpa ada halangan. Bersyukurlahh. Semoga kita masih berkesempatan memperbaiki kesilapan ini di bulan ramadhan yang hadapan. Ameennnn :') Okay, im already sleepy. Nite guys. Assalamualaikum.